Studietur i Paris

En stor del af Wissenbergs medarbejdere har netop været på studietur i Paris for at samle inspiration og bruge nogle hyggelige timer sammen med kollegerne.

Det overordnede tema for turen var bæredygtig byudvikling, innovative boligkoncepter og træbyggeri. Bæredygtig byudvikling i Paris handler om at lede trafikken ud af byen, skabe grønne gader og små byer i byen, hvor man kan arbejde, bo, studere, dyrke sport og være social uden af skulle krydse gennem den store by.

Økodistriktet

Omfanget og ambitionen i Clichy-Batignolles økodistrikt er tårnhøj. Området dækker 54 hektar, et tidligere banegårdsareal, heraf nu 10 hektar natur. Man har implementeret Paris Citys mål med hensyn til funktionel og social mangfoldighed, energieffektivitet, reduktion af drivhusgasser, biodiversitet og vandforvaltning. Det kaldes også økodistriktet, fordi det viser Paris’ ambitiøse klima- og biodiversitetsplaner og dets politikker. Bl.a. har der været fokus på at vise, at det godt kan lade sig gøre at sikre boliger til alle og reducere brugen af ​​biler.

Målet er at nå energieffektivitetsmålene: 50 kWh pr. kvadratmeter og 90 % mindre CO2-udledning. Man har udviklet en ”Community Energy Management Platform” til i realtid at analysere og konsolidere energidata fra bygninger (el og varme) og offentlige faciliteter (elbilstationer, gadebelysning og automatiseret affaldsindsamling) i det omfattede område. Med de data kan man arbejde med optimeringsscenarier for energistyringen af ​bygninger og faciliteter.

OL-byen

OL-byen ligger i det nordlige Paris, i en noget nedslidt bydel, hvor industrien har holdt til, bl.a. i forhold til transport af varer via Seinen. Med hele verdens blik på denne bydel under OL i 2024, så man muligheden for at investere i en massiv opgradering, med vægt på at udvikle boliger, som almindelige mennesker kunne overtage, når sportsstjernerne rykkede ud.

Tegnestuen Dominique Perrault vandt hovedopgaven med at udvikle OL-byen, hvor ca. 15.000 atleter boede gennem sommeren 2024 under OL. Siden har man arbejdet med at omdanne boligerne til boliger for almindelige mennesker.

By- og boligudviklingen i Rive Gauche-området

Rive Gauche er, som de øvrige nyere byudviklingstiltag i Paris, udviklet ovenpå et gammelt stort jernbaneterræn, 130 hektar. Det ligger i den sydvestlige del af byen. Under jorden har man anlagt metroen som noget af det første, f.eks. i lighed med Ørestadsudviklingen i København.  Man påbegyndte omdannelsen for ca. 20 år siden.

Det var interessant at se, hvordan masterplanen i den første etape omkring Avenue de France allerede i dag kan virke uden så meget sans for menneskelig skala. En lang, bred og lige avenue med tung trafik og beton- og glasbygninger mod gaden. Bagved den brede avenue, på begge sider, åbner der sig mere fortættede byrum med gader, boliger, uderum og grønne miljøer. Bibliothèque nationale de France eller Francois Mitterand biblioteket som det også kaldes, blev en storstilet markering af den nye bydel af den daværende præsident.

Blandt meget andet så vi også…:

WOOD UP, et boligkompleks i træ. Det 132-enheders store projekt bygger på et enkelt koncept: For hver store lejlighed på én etage placeres to mindre boliger direkte ovenpå på næste etage. Denne struktur veksler mellem større lejlighedstyper, fra 3 til 5 værelser og etager udelukkende dedikeret til 1-og 2-værelsesboliger. Duplex-lejligheder er placeret i bygningens hjørnet.

Transformation – fra forsvarsministerie til almene boliger. Forsvarsministeriets tidligere kontorer er ombygget til almene boliger, en daginstitution, sportshal og en have. Der er skabt 254 nye almene boliger i hjertet af 7. arrondissement i Paris, og projektet har muliggjort en omdannelse af en kontorbygning til nye boliger af høj kvalitet, med adgang til udendørsarealer og altaner for beboerne.

M9-C Building, et mixed-use projekt i Rive Gauche. Skole, kultur, boliger og parkering er forenet på en kompliceret grund i det 13. arrondissement i Paris. Ved at overlejre de fire programmer oven på hinanden formår projektet at forbinde det nyere “øvre” bylandskab over jernbanesporene mod Gare d’Austerlitz med den “nedre” by i gadeplan langs Rue Chevaleret, via en elevator til fodgængere. Projektets tydeligt urbane silhuet, de varierende facadestile (glat ud mod byudviklingszonen; foldet, opdelt og præget mod grundens midte), samt den stramme struktur (nødvendig på grund af den nære placering ved jernbanesporene) – gør det til en helt særlig bygning.

Udover det fik vi også mulighed for at opleve en sejltur langs Seinen, hvor vi kunne se Paris fra vandsiden.